onsdag den 22. oktober 2014

Mød Stine Bitsch-Larsen (født 1918)

Gammelfestivalens alderspræsident.

Læs Stines tekst fra "Gammelbogen II" og se fotos fra hendes medvirken på Gammelfestivalen II:

 
 STINE BITSCH-LARSEN

Født i juli 1918 – samme år og måned som Nielson Mandela

At være gammel er for mig en stor glæde og berigelse. Ja, jeg er rig. Jeg opfatter det som en særlig gave, at jeg har fået lov til at leve med omtrent et helt århundredes historie, med alle de forandringer, lykke og ulykke, fred og tragiske krige, som har været med til at forme det liv, der blev mit.  Inden for det sidste 10år er jeg blevet gjort bekendt med en computer-verden, som har ændret billedet af jorden og dens fortid, og øget min viden om havenes mystik med alle dens vulkaner, bjerge og mærkværdige væsner. Og det, at kunne kommunikere på skrift, er blevet radikalt anderledes.
 


 
Det blev også en del af mine specielle hændelser og eventyr, at der for et par måneder siden dukkede en trækasse op på mit dørtrin. Den indeholdt breve, mange breve, støvede og uåbnede, men pænt bundtet og ombundet med en enkelt snor.


 

Èn af pakkerne indeholdt godt 80 breve fra min far til mor fra 13. april 1911 til 16. oktober 1912, den dag de blev gift. Min far var svimlende forelsket, og deres gensidige kærlighed overlevede alle trængsler og varede livet ud.
 
   
 
 
At læse min unge fars breve er 1001 nats fortællinger, en rejse på et flyvende tæppe, hvor mit eventyrskrin fyldes af over 100 år gamle beretninger med jubel og livsmod.
 


Alle fotos er af David Blazek.




Læs mere om Gammelbogen II og læs flere uddrag fra bogen, der udkom på Forlaget Epigraf  til Gammelfestivalens åbning, onsdag den 8. oktober 2014 på Betaniahjemmet på Frederiksberg:  http://www.forlaget-epigraf.dk/page12.html

----------------------
 
 
Til arrangementet var hun i samtale med Michael Svennevig.
Ved samme lejlighed vistes Ole Bundgaards fine kortfilm "Familiealbum" med 40 familiefotos fra Stines familiealbum. Stine akkompagnerer selv billederne på klaver.
Til Gammelfestivalen indledte hun ligeledes med at spille samme klaverstykke.
Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=Tdbgtaul4Fs


Festival-links:

 

Ingen kommentarer: